۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

چشم اندازي از نمايشنامه اي؛ از «آرتور ميلر» (معرفي كتاب)

نام کتاب : مجموعه آثار آرتور میلر جلد سوم (چشم اندازی از پل / آخرین یانکی)

نویسنده : آرتور میلر

مترجم : حسن ملکی

چاپ اول: 1378

ناشر : «تجربه» با همکاری دفتر «ویراسته»

قطع: جیبی پالتویی

شمارگان : 3000 نسخه

تعداد صفحه: 168

دو نمایشنامه‌ی «چشم اندازی از پل» و «آخرین یانکی» را می‌توان از آن دست، نمایشنامه‌هایی به حساب آورد که به لحاظ جنبه‌های روانشناختی کاملاً قابل بحث و بررسی است. مترجم، با ترجمه‌ای رسا، و متعهد به متن، توانسته کتابی خوب را در اختیار علاقمندان به آثار «آرتور میلر» قرار دهد.

نمایش‌نامه‌ی «چشم اندازی از پل»، با موضوعی تکان دهنده و با فضایی متفاوت از زندگی و مسئله‌ی مهاجرت و تبعات آن، توانسته ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی را در شهری بندری بررسی کند، شهری که محیط حاکم در آن محیطی کارگری است و در عین حال به علت مهاجر پذیر بودن، اخلاقیات خاصی در منطقه جاری است.

نمایش نامه نویس، داستان را با پیچشی منطقی، از بعدی روانی پیش می‌برد و در عین حال ملموس بودن موضوع، تلخی عجیبی را از واقعیت زندگی، در داستان تا انتها پیش می‌برد. این نمایشنامه 112صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است؛ و اما «آخرین یانکی»، که نمایش نامه‌ي دوم کتاب است، از صفحه ی 113 شروع و تا صفحه 168 ادامه دارد؛ این نمایشنامه داستانی است از زندگی، با دو نگاه ایدئولوژیک متفاوت، که درمیان گفتگوی دو مرد داستان در بیمارستانی مخصوصِ نگهداری از بیماران روحی، روانی ارائه شده است، شوهرانی که به عیادت همسران بیمار خود آمده اند. از سوی دیگر موازی کردن گفتگوی چهار شخصیت داستان، یعنی دو زن و دومرد به خوبی فضای زندگی آنها را برای خواننده روشن می‌کند. ظرافت درنوع گفتن پیام اصلی در این نمایش‌نامه یکی از نکات قابل توجه ومهم است.

در هر صورت دو نمایش‌نامه‌ی چاپ شده در این مجموعه را می‌توان نمایشنامه‌های با ارزش دانست برای خواندن و همچنین مناسب برای اجرای صحنه‌ای. نمایش نامه‌هایی که در آن‌ها می‌توان ابعاد روانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک جامعه را بررسی کرد.

اسفنديار درب‌كوشكي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر