۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

آغازگرانِ تأتر یا تیاتر ایرانی (معرفی کتاب تیاتر قرن سیزدهم) (معرفی کتابهای تاریخ هنر)


عنوان: تیاتر قرن سیزدهم

نویسنده: حمید امجد

ناشر: نیلا

چاپ سوم: 1387

شمارگان: 1100 نسخه

تعداد صفحات 379 صفحه

اگر قصدِ شما یافتنِ اطلاعاتی درست و تحلیلی و جامع، درباره ی تاتر ایران در قرن سیزدهم است، این کتاب می تواند، پژوهشی مناسب باشد.

نویسنده، آقای «حمید امجد» حتی در نمایشنامه هایش نیز، علاقه و داناییِ خود را به این زمینه از تاریخ نمایش ایران – پیش از این – به اثبات رسانده بود. حالا او در این مقطع، دست به کارِ تحلیل، بررسی و پژوهش شده است؛ دقیقاً از دوره ای که می شناخت و به درستی به نقطه ای که علاقه ی وی نیز به آن، پیش از این هویدا بود.

به همین دلیل به نظر من پژوهش؛ اثری از کار درآمده، پاکیزه، مرتب و تحلیل مند، که هم از تاریخ آن روز و آدم های تاتر نویسِ آن سال ها صحبت می کند، و هم بیشتر به تحلیلِ آثار، نوعِ نگرش، و تحلیل شخصیت ها و فضاهای نمایشی آنان، (نمایش نامه نویسان قرن سیزدهم) پرداخت خوبی نموده است. افرادی همچون: «میرزا فتحعلی آخوند زاده»، «میرزا آقا تبریزی»، «مرتضی قلی خان – موید الممالک- فکری ارشاد» و سرانجام؛ «احمدخان – کمال الوزاره ی – محمودی» .

در موردِ این افراد و آن چه آفریده اند، از این کتاب، بسیار آموختم. کاری است، که در این مقطع و بر رویِ این افراد یک درنگِ مناسب و حرفه ای نموده است. منتظرِ کارهای بیشتری از این دست، از آقای «امجد» بودن؛ انتظارِ دور از ذهنی نیست. آدمی است، پژوهشگر و فعال.

اسفندیار درب کوشکی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر