۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

بر لبالب نبوغ (معرفی کتابِ «لبه ی پرتگاه» نوشته ی «بهرام بیضایی» (معرفی کتاب - فیلمنامه)

عنوان : لبه ی پرتگاه

نویسنده: بهرام بیضایی

نوبت چاپ: چاپ دوم، 1386

شمارگان: 3000 نسخه

ناشر: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان

صفحات: 154 برگ

شاید، فیلم نامه‌ای، نوشته‌ی «استاد بهرام بیضایی» نیازی به معرفی نداشته باشد، اما اگر فیلم «وقتی همه خوابیم» را دیده باشید، و آن جنجال‌هایی که واقعاً به اشتباه بر پا شد، و آن نسبت هایی که در موردِ مشابهت این فیلم نامه و آن فیلم که یادآور شدند را، شنیده باشید، خواندنِ این فیلم نامه، به جز جذابیت‌های خودِ اثر، شاید چندان، بد هم نباشد. بد نیست آدم نگاهی دقیق به این فیلم نامه - «لبه ی پرتگاه» - بیندازد، و چنان چه آن فیلم - «وقتی همه خوابیم»- را هم دیده باشد، خواهد دید که این دو اثر، تا چه اندازه، ابعادی در یک راستا را، و از آن سوی، تا چه اندازه دور از هم را بررسی کرده اند. قصه هایی کاملاً متفاوت اما تا اندازه ای در حول و حوش یک بستر.

به هر حال، فیلم نامه ی «لبه ی پرتگاه» به غیر از جذابیت هایی که همیشه در آثارِ «بهرام بیضایی» می توان یافت، یک ویژگی مهم دیگرش، جمع شدنِ بعضی از جمیعِ توانایی های این آدم است؛ در یک اثرِ بسیار پیچیده، که می تواند بسیار، ساده هم باشد.
کاش می شد، این فیلم نامه، روزی به فیلم تبدیل شود؛ و البته از سوی خود نویسنده که همان «استاد بهرام بیضایی» باشد. به هر ترتیب، اگر به دنبالِ گفتگوهایی عمیق، نمایشی و پر از جذبه هستید؛ و همچنین اگر می خواهید، چند ساعتی را با یک قصه ی سراسر از حادثه و درگیری سپری کنید، من، خواندنِ این اثر را به شما پیشنهاد می کنم.

اسفندیار درب کوشکی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر