۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

آشنایی با زندگی و فیلم های کارگردان های ایرانی (معرفی کتاب)


عنوان : فرهنگ کارگردان های سینمای ایران 1375 – 1309

نویسنده: سید مرتضی سید محمدی

با یادداشت: بهرام بیضایی

ناشر: تهران؛ نشر دشتستان

نوبت چاپ: چاپ اول

تاریخ انتشار: بهمن 1386

شمارگان: 5000 نسخه

کارگردان یکی از مهم ترین دست اندر کاران سینما در جهان است؛ بسیاری از ما فیلم های سینماگران خاصی را دنبال می کنیم؛ و پاره ای از تماشاگران ، با مشاهده ی نام برخی از دست اندر کاران فیلم (مانند کارگردان، بازیگر و ...) تصمیم می گیرند که آیا فیلمی را مشاهده کنند یا نه.

کتاب «فرهنگ کارگردان های سینمای ایران 1375 – 1309 » ما را با زندگی و آثار برخی از سینماگران فیلم های داستانی در ایران آشنا می کند. کتاب، با یادداشتی از «بهرام بیضایی» آغاز می شود که در آن «بیضایی» در یک صفحه از دیدگاه های خود درباره ی سینمای ایران می گوید: « با دیدن کتاب شما یاد شور نوجوانی خود می افتم. زمانی که تشنه بودم و سرچشمه ای نبود. کاش وقتی به شوریدگیِ اکنون من رسیدید از این گردآوری پشیمان نشوید.» و البته «بیضایی» در جایی دیگر از این یادداشت از وضعیت سینمای ایران گلایه می کند که : « کتاب شما، بی آنکه بخواهید، شامل بسیاری نامهای ناپیداست که با استعدادهایی به مراتب بیش از بسیاری نامها که در این اند – و دستِ کم بیش از من – دستشان هرگز به فیلمسازی نرسید. و نیز شامل بسیاری نامهای ناپیداست که بدون هیچ استعداد و امتیازی وظیفه یافتند سالها جلوی رشد پیشروترین اندیشه ها را بگیرند، و از این هنر چیزکی در حد خود مبتذل و دست بالا متوسط بسازند.»

کتاب «فرهنگ کارگردان های سینمای ایران 1375 – 1309 » کتابی سودمند است برای همه ی دوستداران سینمای داستانی تا آشنایی بیشتری با زندگی و فیلم های کارگردان های گوناگون پیدا کنند.

عناوین مطالب کتاب به ترتیب از این قرار است:

یادداشت استاد بهرام بیضایی

پیشگفتار

1- بیوفیلموگرافی کارگردانها

2- کارگردانهایی که یک یا دو فیلمی که ساخته اند، نمایش داده نشده یا ناتمام مانده است

3- کارگردانهای غیرایرانی که در ایران (و یا کشوری دیگر) با مشارکت عوامل سینمای ایران فیلم ساخته اند

4- ضمیمه: فیلمسازان ایرانی که برنده ی جوایز خارجی بوده اند

فهرست نامها

فهرست منابع

کاوه بهبودی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر