۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

فیلمی برای عام و خاص (سینمای خانگی)


«ماهی‌ها عاشق می‌شوند» ، به نویسندگی و کارگردانی دکتر علی رفیعی، دارای ویژگی‌هایی است، که مخاطب، چه خاص و چه عام، از دیدن آن لذت برده و با سرنوشت نوستالژیک شخصیت‌های فیلم، دچار هم‌ذات پنداری می‌شوند.

از ویژگی‌های این اثر استفاده‌ی درست از فضای سرسبز شمال، به صورتی به جا و زیبا شناسانه، آن هم به دست کارگردانی که خود اصفهانی است، و نسبتاً ناآشنا با چنین مناطقی. یکی دیگر از جذابیت‌های این اثر، توجه به ذائقه‌ی ایرانی – شمالی، و پرداختن به نقش غذاها و خوراکی‌ها در زندگی روزمره و روابط بین انسان‌ها، بسیار دیدنی و زیباست.

استفاده از رنگ‌های متنوع و لباس‌های محلی، توانسته است، فضای پر از احساسِ فیلم را بسیار پررنگ‌تر و باور پذیرتر کرده و نماها را چشم نوازتر کند.

بازی بازیگران فیلم نیز، هر کدام در جای خود، بسیار باورپذیر و دیدنی است. مثلاً رضا کیانیان، که حتماً در فیلم‌های دیگر، او را زیاد دیده‌اید، برای من، این بار هم، در عین تماشای فیلم، عزیز (نام شخصیت او در فیلم) بود که می‌دیدم، نه رضا کیانیان. همین طور رویا نونهالی، که البته او را در این گونه نقش‌ها زیاد دیده‌ایم، زنی مغرور، خشن و کمی مرد صفت که به تنهایی از پس مشکلات زندگی بر می‌آید، اما در این فیلم، هم نقش به او آمده و هم او به قولی زیرپوستی، آن را ایفاء می‌کند. هم چنین گلشیفته فراهانی و مریم سعادت نیز. زیبا و کم عیب، نقش‌شان را ایفاء کرده‌اند؛ اگر درباره‌ی فیلم‌برداری بخواهید بدانید، باید بگویم که برای من یکی از بهترین کارهای کلاری محسوب می‌شود، آن هم، با این همه نمای ثابت و بدون حرکت، که بیشتر تئاتری بودن نگاه دکتر رفیعی، مسبب آن بوده است. نما‌ها با فضای زیبا و سرسبز شمال و استفاده‌ی به جا از رنگ‌ها در صحنه، خیلی زیباتر و دلنشین‌تر شده بود.

از تدوین هم اگر بخواهم بگویم، نام تدوین‌گر، خود معرف کار است، «واروژ کریم مسیحی»، که روایت را متناسب با تصویربرداری فانتزی، در داستان پر از احساس فیلم، تدوین کرده، یعنی نه آن چنان تند و ریتمیک و نه خسته کننده و منفعل.

به طور کلی، دیدن این فیلم (که در همه‌ی ویدئو کلوپ‌ها ‌DVD و یا VCD آن، برای‌تان قابل دسترس است) روایتی جذاب، داستانی خوب و اجتماعی، آشنایی با اغذیه و ذائقه شمالی، آشنایی با محیط، فرهنگ و مردمان شهرهای شمالی کشورمان، را به نمایش می‌گذارد.

سروش

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر